onsdag, desember 06, 2006

Kinesere både leker med og spiser slanger.

Da jeg var på kinaturen i oktober/november fikk jeg en ny venn.
Denne vakre Pyton slangen!



















Heldigvis kjente den ikke noe til kineseres vane med å spise slanger, da er det ikke så sikkert at den hadde vært like vennlig og kjelen. Og siden den er en kvelerslange hadde jeg stått klar for "hogg" selv om altså pytoner kveler sitt bytte, ikke hogger med gifttenner. (De har ikke gift.)
Det sies at Pyton slanger stort sett er vennlige når de ikke er sultne og at de spiser kun en gang i uka sånn omttrent. Marginene er dermed gode.

Jeg fikk anledning til å ta dette bildet på slangøya i den vankre Fe-skjøen (Les Hulder - sjøen) i nærheten av byen XinYu - der vi fikk overvære et helt slangeshow.

Jeg kan også røpe for leserne av denne bloggen at jeg har et tilsvarende bilde fra 1990 årene. Det ble tatt i Bangkok og da var det et mål som ble nådd. Å få lov til å ha en pyton-slange rundt halsen. Vet ikke om det viser en foruroligende side ved min personlighet - men ønsket om ha en slange rundt halsen har altså vært der lenge og er der fremdeles. Å bli tatt bilde av med slange rundt halsen kostet den nett sum av ca kr 8,- (10 RMB) i Bangkok var det gratis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar