mandag, september 10, 2007

Legen min

Legen min er spesialist i Geriatri fortalte han meg. Jeg bemerket at det passet jo bra siden jeg også var i ferd med å forlate min ungdomstid. (Jeg fylte 55 for ikke mange dager siden)
Han heter Dr. Chung Wai Ming og er medlem av Peace Church, den første menigheten jeg arbeidet i Hong Kong. Dermed er jeg hans pastor og vil vel forbli det så lenge han og jeg lever og sannsynligvis etter den tid også.

Menigheten ble lenge hjulpet av Det Norske Misjonsselskap.
Tror det er sammenhengen med at han ikke vil ta seg betalt når jeg besøker ham. Jeg betaler bare kostpris for medisiner. Legene i Hong Kong ikke bare foreskriver medisiner de selger de også. Sist jeg var hos ham stakk han til meg gratis vareprøver på en salve han hadde fått fra produsenten.
Det er ganske rørende med leger som ikke vil ta seg betalt fordi de ønsker å støtte misjonen.

I tillegg er omsorgen hans både dyktig og ekte og varer minst 100% lenger i tid enn i gamlelandet. I forhold til fastlegen min i Norge behandler Dr. Chung meg mer som en sønn. Vet ikke helt hvilket ord jeg skal bruke på ex legen i Norge. Doktoren der var grei nok, men her går de grundiger til verks. Årlig sjekk for 55 åringer bestod av røntgen for lunger, ultralyd av urin og galleblære, lever og mye mer, mange blodtester, urintester, avføring og så videre. Han lurte på om jeg også ville ha en ostoskopi. (Ikke helt sikker på om det er rett ord) Undersøkelsen består av et videokamera opp et unevnelig sted. Jeg sa nei takk for denne gang - neste år kanskje?

Han fant ut at jeg også manglet vaksine mot Hepatitt (via blodtest) og mente det var greit å ha siden jeg skulle reise endel i Kina. Vel - jeg vet at er i Kina nå, men på slike områder er Kina og Hong Kong to verdener) så jeg sa ja takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar