lørdag, januar 26, 2008

Fjelltur med Fastlandsstudenter "Andenakke snacks"

Fjelltur med fastlansstudenter.

I menigheten vår har vi et arbeidet rettet mot studenter ved nabo universitetet – det ligger et langt steinkast – ca 200 meter fra menigheten vår.
Mange av disse studentene kommer fra fastlandet – det er faktisk flere tusen av de som studerer ved dette universitetet - City U som vi kaller det. (U står selvsagt for universitet.

Vi ønsker ikke å presse evangeliet på noen – og arrangerer derfor Engelsk og Kantonesisk undervisning for de uten å snakke om kristendom i kurset. Både engelsk og kantoesisk er nyttig for de. Mye av literaturen studenter ved HKs universitet er på engelsk og for å få større glede av oppholdet i HK hjelper det mye å kunne kommunisere med lokalbefolkningen. Dette gjør vi for å ute service.

Vi vil selvsagt være med på å gjøre mennesker liv rikere her på jorden – gjerne via språkundervisning, men ønsker som kirke og kristne selvsagt også å dele det som er enda viktigere med de.

Vi har kjørt engelsk kurset to ganger nå. Første gangen var det ca gjevnelig en 15-30 deltagere hver gang. Mot slutten av begge kurs har vi bedt studentene fylle ut et evaluering skjema og samtidig også bedt de krysse av anonymt om de også ønsker å delta på et bibelstudium/samtalegruppe på engelsk. Første gange var det 7 som krysset av for dette. Etter det andre engelsk kurset som hadde ca 10 faste deltagere var det 8 som krysset av at de var interesserte i bibelstudium/samtale om kristen tro. Vi takker Gud for denne interessen som vi tror og vet at mange har vært med på å be fram.

Har du lest denne bloggen før har du uten tvil begynt å legge merke til at jeg er i ferd med å utvikle meg til en noe fanatisk fjellvandrer. Det er naturlig for meg å bruke HKs natur i arbeidet mitt også. Derfor tok jeg initiativ til at menigheten startet en fjellvandringsgruppe. Den har nå vært på sin tredje vandring.

Sist lørdag var vi femten deltagere – ca 7 kantonesere – dvs Hong Kong folk og 8 studenter fra fastlandet som deltok. En av kinesernes sterkere sider er å tenke på mat og snacks og det som er godt å ta med seg på tur. Hva som er godt å ta med seg på tur er svært kulturavhenig sak. Jeg hadde kjøpt sjokolade og sukkertøy. Men en av jentene hadde med seg en vakuum pakket pose med ande-nakker.

Ja du leste riktig. Ande-nakker. De var i tillegg skikkelig krydret med svært sterk chilli. Jeg fikk meg en ande-nakke syntes det var kjempegodt! Sist gang jeg var i Kina spiste jeg faktisk også and. Ande tunge. Første gange jeg skulle forsøke å spise andetunger trodde jeg at det ville være små avlange spisse saker med mye krydder og andetunger er nok spisse og avlange og ganske små – men for at andetunger skal bli noe å bite i, tar man like godt hele spiserøret og noen muskler rundt spiserøret med på kjøpet. Ande tungene var også riktig gode.

Disse linjene har blitt skrevet i ca 10.000 meters høyde over Sør –Kina. Er på vei til Guiyang i Guizhou provinsen. Der skal jeg delta på den såkalte vinterkonferansen til Amity for engelsk lærere. som er vår viktigste medarbeider for NMS sin deltagelse i bistandsarbeide i Kina. Jeg føler jeg er blitt en ”farende fant” faktisk litt for mye av det gode. Men sånn er det altså. Mer om det seinere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar