fredag, april 08, 2011

Noen betrakninger fra Shanghai en fredagskveld i April 2011

Shanghai betraktninger en fredags kveld

 

I dag har Tom og jeg vært på besøk hos China Christian Council/ Tre Selv. (CCC) Så dro Tom tilbake til Hong Kong jeg ble igjen for å besøke venner, gå på gudstjeneste, ta bilder og generelt slappe av. 

 

CCC var åpen for det meste. Teologisk lærer i Nanjing jo det hørtes interessant ut, utveksling av yngre kristne absolutt en mulighet, diakoniprosjekt i en provins - la oss begynne planleggingen ..... 

 

Kinas kirke vokser og døra til samarbeide står absolutt åpen - tanken om en kinesisk misjonær i Norge ingen umulighet..... 

 

Men Shanghai anno april 2011 har også andre sider. Gikk nedover Nanjing Street, en lang handle gågate og det som regnes for "downtown" Shanghai. 

 

I løpet av 20 minutter fikk jeg minst ti tilbud fra unge prostituerte som sikkert så en mulighet i denne enslige mannen i 50 årene. Minnet meg sterkt om den gangen jeg alene noen timer i Pattaya Thailand. 

 

Det meste var ellers også til salgs. Kopi klokker populært for ikke snakke om massasje - sikkert med noe attåt. 

 

Nokså trist egentlig

 

De fleste av de prostiterte bare ignorerte jeg men en spesielt påtrengende ba jeg tilslutt "Get lost" 

Hun gav tilsvar og sa "You rubbish" Øynene hennes skjøt lyn mot meg. 

 

Jeg merket at jeg ble såret og sint, mens syntes jo egentlig etter hvert som jeg fikk tenkt meg om, og fjernet et meg fra henne, at det var rart at jeg i det hele tatt brydde meg. Ble hun såret? Følte hun seg fordømt av meg? Eller var det rett å slett bare en profesjonell reaksjon for å fange meg inn? 

 

Neste gang jeg blir tilsnakket av tilsvarende damer velger jeg nok total ignorering. Enklest. 

 

Men hva er en kristen reaksjon?  

Hva er en rett reaksjon? 

Hva synes du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar