fredag, mars 23, 2007

Fantastisk overraskelse

For to-tre månder siden da jeg besøkte Peace menighet, der jeg arbeidet tidligere - fra 1985 til slutten av 1987 og så fra 1990 og utover. En person jeg ikke kjente , men som tydeligvis kjente meg, kom bort til meg for å hilse på meg. Han het Wynnice Yu.
Han takket meg for det jeg hadde gjort for ham. Jeg måtte bare (som jeg ofte må) avsløre min manglende hukommelse og spørre: "Javel - hva var det jeg hadde gjort for ham".


Jeg hadde døpt ham. Leserne synes kanskje det er rart at jeg hadde glemt dette - men faktum var at jeg bare fungerte som "sakraments forvalter" i Peace fra jeg ble ordinert i 1992. Hovedoppgaven var å bygge menighet i Peace (Fred) preken plassen. Et prosjekt støttet av både Peace menighet og NMS. Peace hadde dermed bare kalt meg inn for å foreta dåpen av Wynnice og mange andre med ham.

Dåp er en viktig begivenhet for kinesere som blir kristne. Det er et stort steg. I en så ung kirke som ELCHK kirkesammefunnet og deres menigheter er det mange som blir kristne som unge eller voksne og ikke som det vanligvis skjer i Norge - som spebarn. Det er noe en husker. Wynnice trakk deretter fram lommeboka. I den hadde han et bilde av seg selv mens jeg døper ham. (Bildet til venstre) Tror bildet ble tatt i 1992 eller 1993. Rart å tenke på at jeg hadde ligge i lommeboka til denne mannen i ca 13 år.

Dette var en flott opplevelse. Det forteller noe om hvor viktig det vi gjør for mennesker er. Det forteller noe om hvor viktig det vi gjør som misjon og misjonærer er. Takk til alle som gjorde det mulig for meg og utføre den for min del enkle jobben det var å døpe Wynnice Yu. Han er nå et aktiv medlem i en annen menighet i en annen del av Hong Kong!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar