tirsdag, mars 25, 2008

Full pinne 2 påskedag

Som i Norge er mandag etter påskemorgen offentlig fridag/helligdag her i Hong Kong. Men i motsetning til Den norske Kirke feirer menigheter gudstjeneste.
Kirkelige medarbeidere tar seg fri - dette hadde også i prinsippet jeg.

Jeg startet dagen kl 07:00 og dro på fjelltur med Kristin som nå bor hjemme hos oss og arbeider som veterinær på en klinikk i byen. En taxi tur til kr 30, - brakte oss ut i friområdene.
Vi gikk over toppen av Løvefjellet ca 500 meter høyt - fra Shatin siden og kom ned til vår del av Kowloon tre timer seinere- der vi i god Hong Kong stil endte opp med lunsh på en restaurant. Vi drakk te og spiste "Dim Sam" - småretter for de som er innviet i Kantonesisk matbegreper. Pris kr 18,- pr person og veldig godt.

Deretter bar det hjem til dusj, våren er kommet til Hong Kong og det er ca 20 grader. Siden lunsh allerede var unnagjort kunne jeg sette meg ned for å skrive tale til kveldens begravelse. Jeg er

Kristin og meg på toppen av Løvefjellet i Hong Kong 2. påskedag 2008 - Kowloon i bakgrunnen med den gamle flyplassen.


fremdeles ganske ny på dette området av menighetsarbeidet - talen måtte i tillegg holdes på kinesisk.

En far til en våre medlemmer var gått bort. Siden faren var døpt katolsk var det hans katolske menighet som stod for begravelsen, men de ønsket med stor takk vår lutherske menighet velkommen og koret fra Amazing Grace Lutheran Church sang, deltok i skriftlesing og alle hørte på min tale.
Etter begravelsen takket den katolske menighetens representant for vår deltagelse og sa det var første gangen han hadde samarbeidet med en ikke katolsk menighet.
Selv om begravelser skjelden gir mersmak- gav han uttrykk for at det hele hadde vært en god opplevelse. Et lite økumenisk gjennombrudd med andre ord. Begravelsen ble avsluttet kl 21:00

Kvelden var ikke over med det. Folksporten i dagens Hong Kong er å dra over grensa til Kina for å besøke nabobyen - Shenzhens mange masasjeinstitutt. Her rynker kanskje noen norske lesere på nesa og synes masasje høres tvilsomt ut.
Jeg kan berolige leserne med at dette er helt greit, alle rommene har glassvinduer slik at folk utenfor kan titte inn. I tillegg fikk jeg min masasjene parallelt med min kone som lå på nabobenken. De fleste av disse masasjeinstituttene tilbyr også overnatting på store sovesaler - og dagen ble dermed avsluttet med søvn. Klokken 7 stod vi opp og var tilbake i Hong Kong på jobb ca kl 09:00 etter et døgn med mye innhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar