tirsdag, august 29, 2006

Varm leting etter konvolutter

I dag har jeg vandret opp og ned hovedgata i Kowloon- Nathan Road, for å finne en bokhandel for å kjøpe A4 konvolutter – skulle levere noen dokumenter på et kontor i nærheten. Det tok ca 45 minutter å finne en papirhandel i 32 graders varme, med omtrent et 17 mai tog antall folk på fortauet og intens trafikk av busser, store lastebilder og personbiler i veien. I midtrabatten holdt et team med veiarbeidere på med pressluftbor. Merket at jeg ble mer og mer frustert jo lengre jeg gikk og så og så.

Jeg fikk kjøpt konvoluttene på butikken for ” Profesjonelle lærere” i 8 etasje i en sidegate. Det var etter at jeg hadde gitt opp å finne noen bokhandel på gatenivå. Butikkene i disse gatene innholdt stort sett fotoapparater, filmkameraer osv. En annen gate jeg gikk igjennom for lete etter papir solgt keramiske fliser. Enormt utvalg. Butikken for lærere er bare for lærere og billigere enn de fleste steder og selger også det meste – dvs de har hauger av kataloger som du kan velge og bestille fra med 20% rabatt. Sparte kr 1500,- på å kjøpe oppvaskmaskinen der – i tilegg har de avdeling for papir og skrivesaker alt til nedsatt pris – så ganske svett bestemte jeg meg får å gå dit.

Du kan kanskje spørre hva en utlending som er prest gjør i en butikk kun for lærere? Det har seg slik at min gode venne Eddy som er lærer, har lånt medlemskortet for butikken til meg og da er det greit. Ingen spørsmål blir stilt selv om det er ganske opplagt at jeg ikke er Tsang Kin Keung (Eddys rette navn) . For butikken er det greit, også for produsentene – de som er litt sure er nok detaljistene. For øvrig: Det var kø på lærerbutikken også – langt ut på gata og rundt et hjørne av bygget for å komme seg inn i heisen!

I morgen skal Eddy og jeg til Kina sammen med venner for å spille golf -vistnok veldig billig sier de! Jeg har aldri spilt golf før og er ganske spent på hvordan det vil gå. Men jeg er ihvert fall sikret guttetur med mye god mat og hyggelig prat og for meg en overdose av kantonesisk i tillegg. Etter 11 års fravær er det ganske intenst å snakke og høre kantonesisk i timevis.

2 kommentarer:

  1. Hei paps! Du faar kose deg masse med aa spille golf i Kina. Det hoeres kjempegoey ut! :) Vi faar snakke mer i kveld.

    SvarSlett
  2. hei Ole Jacob
    Nå har jeg lest gjennom hele bloggen og kjenner Hongkong følelsen kommer snikende tilbake. Beskrivelsene dine kjenne jeg igjen uten å selv å satt ord på det på denne måten.
    Fortsett å blogge, jeg leser!!

    SvarSlett