torsdag, august 31, 2006

Hvorfor må jeg ta av meg ALLE klærne for å spise middag??

Golf tur til Kina - rett over grensa til Hong Kong, med gutta bød på store overraskelser. Etter å ha gått igjennom en del butikker - og endelig klart å kjøpe en sekk som passet til en nordeuropeisk rygg, (de er ofte større og lengre enn mange kineseres) bar det som vanlig ut på restuarant for å få oss middag. Det er den vanlig måten å innta måltider for Hong Kong og mange kineser i Syd-Kina. Prisene er lave i forhold til lønnsnivåtet.

Men altså: På resturanten ble jeg vist inn i noen som minnet om garderobeen på omkledningsrommet på Tøyenbadet i Oslo. Det som var forkjellig var at det var fult av mannlige ansatte som var helt tydelig på at jeg skulle gi de klærne mine - ALLE klærne mine, og De skulle henge de inn i et skap for meg, låse det og gi meg nøkkelen. Det var helt klart selv om jeg ikke forsto hva de sa.
De snakket mandarin - dialekten jeg forsøker å lære meg nå, men ikke forstår så mye av enda - (I motsettning til Cantonesisk som jeg snakker bra fortsatt)
Etter tre turer til vennene mine i nabogarderoben måtte jeg spørre rett ut: "Hvorfor må jeg ta av meg ALLE klærne for å spise?"

Det var da det gikk opp for meg at de hadde fått meg med på et "SPA" bade annstalt som innkludert ganske mye for å overraske meg. Før middag skulle vi dusje, ta bastu, senke oss ned i Jacuzzien samt ha et par kalde arrivninger. Etter dusj og middag stod olje masasje på programmet utført av søte kinesiske damer samt fotmasasje.


Oops: Jeg glemt å si at før middag ble inntatt hadde vi fått utdelt pysjamaslignende klær -bestående av engangsunderbukser med tilhørende kortbukse og en slags kort badekåpe for overkroppen. Alle gjesten i restauranten hadde for første gang i mitt liv samme antrekk - kvinner og menn.

Her er Eddy og jeg anstendig anført etablisements klær mens vi venter på maten
















Resten av kvelden gikk med til å svømme i svømmebasenget, spille bordtennis, skravel med hverandre, se på TV og kjempe om plass ved biljardbordet med de andre gjestene - både voksne og unger.
En minnerik kveld for en som ikke hadde vært på spa før. Ingen bilder fra omkledningsrummet forøvrig.




















Dagen etter skulle jeg spille golf for første gang i mitt liv - og sitter nå og føler at kinaturprogrammet mitt i går og i dag burde hatt omvendt rekkefølge. Etter å ha gjennomført -uten grønt kort, 18 hull i 32 graders stekende fuktig varm fra skyfrihimmel er jeg både rød og ganske øm i armer og skuldre og rykk. La meg si det slik: Golf ser enkelt ut på TV, men det skal ganske mange krefter og og mye teknikk til for å få ballen ned i 18 hull i løpet av en en fire fem timer.
Men det var kjempegøy, og siden jeg var helt fersk da jeg fikk utdelt køller
kl 08:00 i morges har jeg lært veldig mye om golf de siste timene.

Vel hjemme i Hong Kong har jeg skjønt at det er flott å dusje før middag samt innta måltider i badekåpe.
God kveld

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar