onsdag, april 04, 2007

Kalde dager

I går var tempraturen i Hong Kong 13 grader Celcius. Dagen før var det ca 26 grader.
På CNN så jeg at tempraturen i Oslo var 14. Altså kaldere her på 22 grader nord enn i Norge/Oslo som vel ligger på ca 64 grader nord.
Dette er uvanlig. Er det global oppvarming eller nedkjøling?
Kanskje tempraturen i Oslo avspeiler global oppvarming - i Hong Kong derimot er fenomenet ganske velkjent og har altid vært slik.
På våren kan vi ha store tempratursvingninger før monsun tiden virkelig har slått inn. Nord og nordøst for Hong Kong er det lite med skikkelige fjell som kan stenge for kalde luftstrømmer nordfra - det er over 1000 km nordover før en kan se f jell av noen særlig høyde.
Snur vinden og det begynner å blåse fra nord kan tempraturen fort falle over 10 grader i løpet av et døgn. Nå sitter jeg å skriver med en tykk utehøstjakke fra Norge på meg og ute på gata i går kunne jeg se mange med dynejakker. (De en bruke i Norge når det er veldig kalt -5 - 10 osv.
Skjønner ikke helt hvordan de orker å gå i de.

Når derimot monsun tiden får stabilisert seg vil vi stort sett ha varm og veldig fuktig vind fra havområdene i Sørkinahavet. Tempraturen vil i mesteparten av juni, juli og august ligge på noe over 30 grader. Til tider vil vi også få besøk av tropiske tyfoner som kan være farlige. Men Hong Kong er bygd solid og har et godt varslingsystem. Når signal 8 blir heist, stenger skoler, alle offentlige aktiviteter og de fleste arbeidsplasser. Folk henter ungene sine og drar hjem og rydder alle løse deler inn i huset. Folk som bor i utsatte boliger kan om de vil, bli evakuert. Selv holder det for oss å lime tape på vinduene - det hjelper de mot å ikke bli trykt inn av vinnpresset om vi får et direkte treff av en tyfon (signal 10) . Da kan vinden komme opp i 120-160 km i timen i kastene.

Jeg var også på flyplassen i går. En venn fra NMS var på gjennomreise og hadde noen timer her før han skulle videre for å besøke datteren sin som studerer på New Zealand. Vi tok en snartur med flytoget til Hong Kong sentrum. Vi fikk en hyggelig prat om både Hong Kong og arbeidet til NMS her.
Første gang jeg faktisk har gjort noe slikt - dvs tatt i mot en venn på gjennomreise. Tidene forandrer seg og misjonfolket er blitt mer mobilt. Det var nesten utenkelig at en kunne reise til New Zealand fra Norge for ferie og så kunne møte en misjonær i Hong Kong for noen timer.

Hjem fra flyplassen tok jeg drosje. Fordi jeg hadde snakket kinesisk med sjaføren hadde han tygeligvis begynt å lure på hva jeg drev med i Hong Kong og spurte meg om jeg var prest. Det kunne jeg bekrefte og så var praten igang. Han lurte først på hva som var forkjellen på katolikker og protestanter (protestanter kalles kristne i Hong Kong) Jeg sa det var lite.
Spørsmålene gav meg en god anleding til å fortelle om hvorfor jeg var kristen og litt om hva jeg trodde på. Siden jeg bor i kirken jeg arbeider og taxien kjørte meg hjem, fikk jeg også vist ham hvor kirken min var. Kanskje kommer han tilbake?
Be til Gud om det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar