søndag, september 03, 2006

Nå er kona i gang

Sist uke deltok PO Chu på Det Lutherske Teologiske Seminaret (LTS) sin åpningleir. I dag LTS åpningsgudtjenste. Po Chu er selvsagt tilstede og forbereder seg samtidig intenst for sin første time som lærer i teologi i morgen, kl 09:00 - tirsdag den 5/9 06. I vår private målestokk en historisk dag.
Det er kanskje også en historisk dag for Det Norske Misjonsselskap (NMS). Hun er den første Hong Kong fødte "norske" misjonær som arbeider på LTS . Tidligere har Thor Strandenæs og andre lærere vært der over - men LTS har lenge ønsket seg tilstedeværelse av en lærer utsendt fra Norge over et lengre tidsrom, men dette har vært vanskelig å få til.
Nå er dagen kommet og vi håper på å være i tjenste her over mange år.

Selv har jeg studieperm og gode dager. Dog som "hjemmeværende" faller det mye praktisk på meg. I dag har jeg oversett bytting av airkondition maskin på et soverom, ringt og ordnet med alle papirene som forsendelse med skip av bagasje over flere verdenshav medfører samt hatt en hyggelig prat med presten i menigheten som bor i etasjen over meg. Menighetslokalene er en etasje under vår leilighet.

Bagasjen vår ankommer Hong Kong i dag og sansynligvis kan vi se være personlig eiendeler igjen på torsdag. Jeg har lurt en del på hvordan jeg skulle klare å flytte flere hundre kilo bagasje fra havna til der vi bor, men en venn av oss (kineser) har drevet med import og
eksport og han bare overtok mine papirer og fikser arbeidet med å finne flyttefolk blant sine kontakter. Stor takk til Sze Ping!

Når vi mottar bagasjen vil det vel gi en følelse av hverdag og normalitet, samtidig som en inne i seg "lurer" på hvordan alle de kjente tingene, bøker, pyntegjenstander, den gode vinterdyna osv har havnet på denne nye "planeten" - så forskjellig kan Hong Kong og Norge føles.
(Apropo Vinterdyne: Selv om det er 32 grader ute nå - kommer vintern hit også - da går det ned i 5-15 grader både ut og inn og da er en god norsk vinterdyne god å ha!)


Forbønn Po Chu:
Hennes nye arbeid og rolle.
Hun har ikke undervist på dette nivået før - og hun vil nå få et delansvar i å utdanne Hong Kong og Asias framtidige prester, medarbeider og kirkeleder. Be om at hun virkelig vil bli glad i dette arbeidet! Be også om at hun klarer å balansere undervisningsarbeidet og det resterende arbeidet med dr. graden sin.

Forbønn Ole-Jacob:
Jeg skal velge en menighet å arbeide i. Biskopen har foreslått to. Jeg har fire- fem måneder på å bestemme meg. Be om Guds ledelse i forhold til de besluttninger som må taes av Den Evangeliske Lutherske Kirke og NMS og meg i forhold til dette. Be om visdom og disiplin til å bruke studiepermen på best mulig måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar