søndag, mai 06, 2007

Andetunger og tur til Taiwan

Dette har blitt skrevet på flyplassen i Hong Kong, trådløst mens jeg venter på flyet til Taiwan, samt på hotellet i Taipei Taiwan. Jeg er blitt cool på enda en ny måte med andre ord. Er kommet med i gjengen blant de som logger på internett trådløst med bærbar på flyplasser o.l.

Jeg har fått noen nye oppgaver i Det Norske Misjonsselskap - og egentlig er det en ganske omfattende og spennende oppgaver. Jeg er fra 1/6 2007 representant for NMS i Kina, Hong Kong og Taiwan. Det vil si at jeg er ansvarlig for NMS misjonsvirksomhet blant 1/5 av jordens befolkning.

Når jeg tenker på jobben på den måten blir jeg litt skjelven. Men siden jobben kun er gradert til å ta 20% av full stilling blir jeg litt beroliget. Misjonsfolket venter neppe at jeg skal omvende ca 1400 millioner på en dag i uken, gjør de vel?
Jeg er foresten ikke helt alene om jobben. Kona min som jeg nå blir "sjef" for, er en av de som jeg skal løse misjonsoppgavene for altså 20% av verdens befolkning sammen med. I tillegg har NMS de siste årene hatt 2 engelsklærere i Kina.

Hva skal jeg så på Taiwan der jeg faktisk aldri har vært før? Fra i dag til og med onsdag foregår det en luthersk misjonskonferanse der - der min nåværende sjef Inger Kari Søyland representerer NMS. Det er Kina ansvaret hennes jeg skal ta over.

På Taiwan er jeg med som observatør. På torsdag bærer tilbake til Hong Kong. Inger Kari skal besøke undersåttene sine der - dvs meg og kona - hun er fremdeles min direkte overordnede i Norge. Søndag 13/5 drar hun og jeg sammen til Nanjing for mer misjonskonferanse. .... Spennende egentlig. Gleder meg til å få innsikt i hva som foregår i misjonsarbeidet i NMS i "etasjen" over "der" jeg nå har operert siden 2000.

Håper du har hengt med så langt. Hva har dette med andetunger å gjøre? Er det andetunger i overført betydning? Nei jeg kan fortelle at det er andetunger i bokstavelig forstand. I går mens jeg lunsj'et med medlemmer av Mottatt nåde menigheten, spurte jeg om hva jeg burde kjøpe på
Taiwan. Siden jeg snakket til kinesere misforstod de spørsmålet. Enhver venn som er ute å reiser plikter nemelig å kjøpe med seg gaver hjem til vennene fra sine reiser. Gjerne noe spiselig. I dette tilfelle kom det raskt forslag om at jeg skulle kjøpe med andetunger.

De er vistnok ganske "hotte" dvs sterke i smak - masse chilli og liknende krydder - så i kveld skal gå på jakt etter andetunger - på mandarin "Jadze she". Følg med på denne bloggen om jeg finner de og om hvordan de smaker samt hvordan gavene blir mottatt tilbake i Hong Kong.

Mens jeg kanskje fremdeles har din oppmerksomhet, har jeg lyst til å lede deg til mine emminente hjemmesider. Gå til http://www.kinainfo.no og les om Mong Yans historie. La ut en artikkel der i går kveld som er verdt å lese - samt minne om at den 23/9 kan du delta på jubileumsgudstjenesten i Mong Yan - altså Hong Kong. Mong Yan fyller 50 år i år og store feiringer er i vente! (Beklager NMS sitt gjesterom er allerede fylt opp) Du må finne hotell på egen hånd, men jeg kan jo være behjelpelig med tips om du skulle planlegge å komme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar