mandag, september 18, 2006

Mitt sted – eller ”Stirred, but not shaken” som James Bond sier når han bestiller Martini

Jeg har funnet mitt sted, hjem borte fra hjemmet i Hong Kong og stedet har et navn:

Pacific Coffee – Stillhavs kaffe – men det høres jo ikke riktig ut. På Pacific Coffee nøt jeg min nedkjølte kaffelatte med hasselnøttsmak sirup og isbiter i en dyp sofa med utsikt over et enormt lokale både i norsk og kinesisk forstand. Med kaffen kunne en lese tidskrifter, bøker, spille sjakk på et sjakkbrett tre ganger tre meter stort – gulvbrett med ca 50 cm høye brikker.

Gratis internet og mye annet ble også tilbudt. Kaffebaren ligger i kjøpesenteret ”Festival Walk” som igjen ligger ca 5 minutters gange fra der vi bor. (Det som har skøytebane og kino innebygget jfr tidligere blogger)

Latten var rimelig dyr, men ikke så dyr som i Oslo - og kostet HKD 29,-. Dette tilsvarer omtrent 25 norske. Dette er en uhorvelig pris for omtrent hva det skal være av drikke i Hong Kong. I luftlinje ca 2 km unna i Sham Shui Po rett ved et av de andre favorittstedene mine, kan en spise seg lunsjmett på herlige ”WanTan mihn” Deig og rekeboller i nudelsuppe av langt bedre kvalitet enn de du får kjøpt på den lokale supern i Norge. Pris på denne type lunsj er HKD 10,- eller altså kr 8,30 omregnet til gamlelandets valuta. En runde på McDonald her i byen løper lett opp i HKD 20-30 og er dermed relativt dyr mat. Avogtil i framtiden kommer jeg virkelig til hive ut mer penger til en ny is-latte.

Det eneste som var galt med latten på Pacific Coffee var at hasselnøttsmaken ble liggende i bunn av koppen - noe som kunne vært unngått om jeg hadde hatt en t-skje og gitt kruset en liten omrøring - altså "Stirred, but not shaken".
Skal huske å si det til "baristaen" neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar